Global Header - GenY

Een H1 is verplicht voor de WAE-tool

Home > Verkopen > Nieuws voor verkopers > Updates aan de normen voor verkoperprestaties

Updates aan de normen voor verkoperprestaties

Updates aan de normen voor verkoperprestaties

We maken de normen voor verkoperprestaties eerlijker en consistenter voor internationaal verkopen, en we doen er meer aan om je verkoperniveau te beschermen terwijl je je verkoopactiviteiten op internationaal niveau uitbreidt.

In het kort

Wijzigingen in internationale normen voor verkoperprestaties

Er zijn 4 regio’s waar je beoordeeld kunt worden: Verenigd Koninkrijk + Ierland, Verenigde Staten, Duitsland + Zwitserland en Wereldwijd.

  • Om je te helpen je verkoopactiviteiten uit te breiden, tellen vanaf mei late leveringen aan kopers in de regio Wereldwijd niet meer mee voor je wereldwijde percentage late verzendingen, mits je op tijd verzendt en eventuele problemen met de koper oplost.
  • Vanaf augustus 2017 telt elke transactie alleen mee in de regio waarin je verkoopt, dus in een van de 4 regio’s. Als je in meedere regio’s verkoopt, telt een transactie slechts voor één regio mee.
  • Verder telt je transactie op basis van de verzendlocatie en niet waar de koper staat ingeschreven. Dus als je naar Frankrijk verzendt, telt de transactie mee voor de regio Wereldwijd. 

Verduidelijking van de internationale normen voor verkoperprestaties

Met behulp van normen voor verkoperprestaties kunnen we verkopers die de allerbeste klantenservice bieden beter erkennen en belonen. We meten je prestaties op nationaal en internationaal niveau (in de regio’s Verenigd Koninkrijk + Ierland, Verenigde Staten, Duitsland + Zwitserland en Wereldwijd) en geven ze weer op je pagina Verkoperprestaties.

We willen je helpen je horizon te verbreden en nieuwe markten aan te boren, en we begrijpen dat verkopen in meerdere landen uitdagingen met zich meebrengt. Daarom verbeteren we de manier waarop we je beschermen wanneer je in opkomende markten verkoopt. Vanaf mei geldt het volgende:

  • Late leveringen tellen niet meer mee voor je percentage late verzendingen, mits je op tijd verzendt en eventuele problemen met de koper oplost.
  • We verwijderen negatieve of neutrale feedback van kopers in opkomende markten* als die te wijten is aan vertraagde levering.

*Lijst met de regio’s en opkomende markten

Voorheen telden transacties in Nederland automatisch mee voor je internationale verkoperprestaties. Dit was een afspiegeling van je totale verkoopactiviteiten in alle eBay-regio's.

Omdat dit verwarrend kan zijn, voeren we vanaf augustus 2017 de volgende veranderingen door:

  • Elke transactie telt alleen mee in de regio waarin je verkoopt, dus in een van de 4 regio’s.
  • Elke transactie telt mee voor je verkoperprestaties in de regio Wereldwijd of in een andere regio, op basis van de verzendlocatie en niet waar de koper staat ingeschreven.

Wat dat voor jou betekent

Hiermee wordt het speelveld voor alle landen gelijkgemaakt. Voortaan worden alle verkopers, ongeacht waar ze staan ingeschreven, gemeten aan de hand van dezelfde internationale normen voor verkoperprestaties. Voor verkopers in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de Verenigde Staten tellen transacties in hun eigen land niet meer mee voor de regio Wereldwijd. Net als jij moeten ze in de regio Wereldwijd eerst topverkoper worden door een goede winkelervaring te bieden aan lokale kopers.

Dit betekent ook dat je objecten kunt verkopen aan kopers in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de Verenigde Staten zonder dat je je zorgen hoeft te maken over je internationale verkoperniveau, omdat het geen gevolgen heeft voor de aanbiedings- en verkoopactiviteiten in je eigen land. Dit is een buitenkans om een nieuwe markt aan te boren.

Bovendien worden hiermee de normen voor verkoperprestaties transparanter en is het altijd duidelijk voor welke regio een transactie meetelt: kijk gewoon naar het adres waarnaar een object wordt verzonden.

Hoe je wordt beschermd tijdens de overgangsperiode

Nadat deze wijzigingen zijn doorgevoerd, beschermen we je internationale verkoperniveau om je de tijd te geven eraan te wennen:

  • Topverkoper: je status wordt 6 maanden lang beschermd.
  • Uitstekend: je account wordt 3 maanden lang beschermd zodat de status niet Ondermaats kan worden.

Dit moet je doen

Maak van de gelegenheid gebruik je verkoperprestaties te controleren om te zien of je op de goede weg zit voor een percentage late verzendingen van 3% of lager.

Deze wijzigingen gaan geleidelijk in:

  • Vanaf mei 2017 breiden we de bescherming van je verkoperniveau uit voor verkopers in opkomende markten.
  • Vanaf 1 augustus gaan alle wijzigingen in.
  • Vanaf 20 augustus kun je je verkoperprestaties controleren om je geschatte verkoperniveau voor 20 september te zien op basis van de nieuwe vereisten.

Zie onze gids over het percentage late verzendingen voor meer informatie over hoe het percentage late verzendingen wordt berekend.

Veelgestelde vragen

 

Kan ik mijn status Topverkoper in de regio Wereldwijd kwijtraken door deze wijzigingen?

 

Hoe werkt de bescherming van verkoperniveaus?

 

Wanneer tellen late leveringen niet meer mee voor mijn percentage late verzendingen?

Meer hulp nodig? Neem contact op met onze klantenservice.

Verwante links

Verkoperprestaties
Voldoen aan onze normen voor verkoperprestaties